
Advisory Guideline 
Letters to the editor 

 
 

 

 

 

The Press Council accepts that editors are not obliged to publish letters on demand (whether in print 

or online).
1
 It is the prerogative and responsibility of editors—guided by fairness,

2
 balance

3
 and the 

public interest in facilitating diverse and robust expressions of opinion
4
—to select letters for 

publication. 

 

The editor's prerogative includes editing letters for length, grammar or legal reasons, among other 

considerations, although such editing should not change the meaning or tenor of a letter. Where 

significant changes are made, the author of a letter should be advised of the proposed changes 

before publication. 

 

Letters to the editor are most often submitted simply as expressions of opinion by readers. Less 

frequently they are used as a remedial tool to address perceived inaccuracy, imbalance, or other 

problems in previously published material. When editing letters that are to be published either as 

expressions of opinion or as remedial action, the final text should include the major elements of an 

issue about which a reader has expressed an opinion or to which a complainant has sought to 

respond. They should also be published within a reasonable time of the publication having received 

the letter.
5
 

Where views are to be published for reasons of accuracy, fairness, balance or public interest but the 

submitted letter is for some reason unpublishable, editors are encouraged to contact authors to 

discuss alternatives, such as shortening or redrafting.
6
 

Letters to the editor may form part of a publication’s effort to meet the requirements outlined in some 

of the Press Council General Principles, such as GPs 2 and 4, and such use may be noted explicitly 

in Press Council adjudications.
7
 

A published letter to the editor, however, will not always be an adequate response by a publication to 

inaccuracy, unfairness or lack of balance in a problematic article or series of articles.
8
 In particular, 

where an error or inaccuracy is serious and indisputable, the publication should publicly and promptly 

make the correction in its own name, rather than treat it as a difference of opinion that can be 

adequately remedied by publishing a letter to the editor.
9
 

The Press Council encourages editors to set aside a regular place in their publications, or on their 

websites or online editions, where letters to the editor may be seen readily. It is important that letters 

to the editor can be located easily by readers, especially when letters are used for some remedial 

purpose.
10

 

Reasonable steps should be taken to verify the identity of a letter’s author before it is published; for 

example, by contacting them by telephone or email. Certain personal details related to the author of a 

letter to the editor, such as home or work addresses and phone numbers, must not be published 

unless the author of the letter has expressly requested their publication. Many publications publish the 

suburb of the author of a letter to demonstrate, in part, they are a genuine author, their identity has 
 

1 
Adjudication No. 1526 (April 2012). 

2 
Adjudication No. 1547 (August 2012); Adjudication No. 1520 (March 2012). 

3 
Adjudication No. 1623 (August 2015). 

4  
Adjudication No. 1661 (November 2015). 

5  
Adjudication No. 1678 (November 2016). 

6 
Adjudication No. 1630 (March 2015); Adjudication No. 1526 (April 2012); Adjudication No. 1523 (March 2012); Adjudication 

No. 1520 (March 2012). 
7 
Adjudication No. 1522 (March 2012). 

8 
Adjudication No. 1640 (June 2015); Adjudication No. 1598 (July 2014); Adjudication No. 1602 (May 2014); Adjudication No. 

1592 (March 2014); Adjudication No. 1553 (October 2012); Adjudication No. 1540 (June 2012). 
9 
Adjudication No. 1640 (June 2015); Adjudication No. 1592 (March 2014); Adjudication No. 1540 (June 2012). 

10 
Adjudication No. 1598 (July 2014). 



been checked, and to differentiate them from anyone else of the same name. This is considered 

acceptable practice. A failure to respect an author’s request to withhold the author’s name may 

constitute a serious breach of privacy.
11

 

In election periods, when other legal requirements may apply,
12

 the Press Council encourages 

publications to confirm with authors their understanding of the requirements to publish contact details, 

and to offer them the opportunity to provide alternative contact details or withdraw their letters should 

they not wish to proceed.
13

 

Editors also need to take particular care in selecting and editing letters during election periods, 

including consideration of the timing of the publication of letters to allow adequate time for reply 

before an election day where letters refer adversely to a candidate or other relevant person.. 

 

Special care should also be taken in editing letters from political candidates, in order to avoid 

allegations that changes misrepresent a candidate's position. It is preferable to discuss with the 

candidate beforehand the form a letter will take for publication. If an agreement is not reached, a 

publication can decline to publish the letter. 

 

Some publications adopt a policy during election periods about not publishing letters from candidates. 

When such policies are adopted, it is incumbent upon publications to advise their readers of the 

existence of the policy and to maintain it throughout the election period.
14

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

11 
Adjudication No. 1639 (March 2015). 

12 
Adjudication No. 1694 (December 2016). 

13 
Ibid. 

14 
Adjudication No. 1393 (June 2008). 



Relevant Adjudications 

 

Adjudication No. 1393 Bates/Central Tele (June 2008) 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adjudication-no-1393-bates-central-tele-june-2008/ 

 ‘Mr Bates a mayoral candidate in elections for the Banana Shire complained of four matters 

arising during the election campaign.’ 

 ‘The newspaper provided each candidate with equal and fair editorial coverage and made 

provision for each candidate to run a large introductory article.’ 

 ‘The Council believes editors have the right to ensure balance in publishing electoral material 

and in this case believes the newspaper has not breached Council principles.’ 

 ‘Mr Bates also complained that a letter to the editor he had sent containing criticism by the 

Queensland Ombudsman of the shire council was not published. The newspaper responded 

that it had a policy not to publish letters from any mayoral candidate during the election 

campaign.’ 

 ‘In the Press Council’s view, such a policy is reasonable but, particularly in a community 

newspaper, any such policy should be clearly notified by the newspaper.’ 

 

Adjudication No. 1507: Prof Donovan and Prof Wilkes/The Australian (September 2011) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2011/18.html 

 The Press Council has concluded that the 2011 article was inaccurate because it gave the 
impression that the earlier complaint and adjudication had been solely about the photograph. 
In fact, the caption had been an essential element, as had the letters based on the caption. 

 

Adjudication No. 1520: Anthony Shaw/Moorabool News (March 2012) 
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/2.html 

 “The Press Council concluded that the newspaper was not obliged to publish Mr Shaw’s 
article or some other favourable story about the classroom opening. It was fully entitled to 
report Mr Shaw's submission to the parliamentary committee. However, it should have 
specifically asked Mr Shaw whether there had been any relevant change in the 15 months or 
so since his submission, especially as it had reason to believe that his views might have 
changed, and should also have asked about the steps.” 

 “The newspaper was entitled to report claims that schools had been ripped off by rorting of 
the BER. But there was not sufficient ground for its implication that Mr Shaw had supported 
allegations in such terms. It also should have printed his letter or explained why it would not 
do so. The letter could have been edited readily to achieve appropriate length and content.” 

 

Adjudication No. 1522: Linda Smith/The West Australian (March 2012) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/4.html 

 “After hearing of Ms Smith’s complaint, the newspaper offered to consider publishing a letter 
from Ms Smith setting out her point of view. She did not take up the offer because she 
thought the newspaper should seek contributions from people with expert qualifications.” 

 “In this instance, the Council concluded that any differences were within justifiable limits and 
accordingly the complaint relating to lack of balance is not upheld. The Council welcomed the 
newspaper’s offer to publish a letter from Ms Smith.” 

 

 

  

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adjudication-no-1393-bates-central-tele-june-2008/
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2011/18.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/2.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/4.html


Adjudication No. 1523: Michael Atkinson/The Advertise (March 2012) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/5.html 

 “The Press Council concluded that there are strong grounds for arguing that the term "censor" 
is an inaccurate or unfair description of the effect of legislation which does not prevent people 
from expressing themselves on the internet but simply requires them to provide their names 
in the same way as has long applied to letters in newspapers. In any event, having used such 
a strong and disputable term, the newspaper had a clear obligation to publish Mr Atkinson’s 
letter or discuss with him ways in which it could be edited for inclusion.” 

 

Adjudication No. 1526: Senator Bob Brown/The Examiner (April 2012) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/8.html 

 “The Council concluded that Sen Brown would probably have been entitled to publication of a 
letter refuting the assertions in the Ta Ann letter, but his letter did not substantially do so. In 
some circumstances, a newspaper might reasonably be expected to help a correspondent re- 
phrase an attempted reply into a publishable letter. But this does not apply to an experienced 
correspondent in circumstances of this kind. As there were no other grounds for limiting in this 
case the general editorial discretion about which letters to publish, the complaint was not 
upheld.” 

 

Adjudication No. 1540: Cr Colin Hampton/The Herald Sun (June 2012) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/22.html 

 Following a misrepresentation of statements in an article, “a newspaper in this situation 
should promptly and publicly acknowledge its mistake, not merely offer to publish a letter 
putting the other side” 

 

Adjudication No. 1547: Nigel Jackson/The Weekend Australian Magazine (August 2012) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/29.html 

 “The Council has also concluded that the magazine should have published Mr Jackson's 
letter, which provided cogent evidence in relation to serious allegations against Mr Butler. The 
two published letters from other sources addressed aspects of the column which were 
unrelated to Mr Jackson’s concerns and arguably were of substantially less gravity. His letter 
was not inappropriately long, incoherent or intemperate. Accordingly, the complaint about 
failure to publish the letter is upheld.” 

 

Adjudication No. 1553: Andrew Wilkie/Launceston Examiner (October 2012) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/35.html 

 “The Council also notes that an acceptable outcome might have been achieved if Mr Wilkie 
had sought and been given a right of reply in a prominent article, thereby allowing a 
somewhat complex issue to be addressed more effectively than in a letter to the editor. This 
would not, however, have removed the need for the newspaper to correct clear inaccuracies.” 

 

Adjudication No. 1578: Cr Len Roberts/Myall Coast Nota (November 2013) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2013/18.html 

 

 “The Council has urged publications to be wary of causing unfairness by publishing critical 
material about an election candidate when there will be no opportunity to publish the 
candidate’s response before the election. Cr Roberts’ subsequent letter was in a form that 

would have needed editing before being reasonably publishable. But as the impending edition 
was the last before the election, and his previous letter had been published much earlier, the 
newspaper should have avoided unfairness by either declining to publish the constituent’s 
letter in that edition or seeking agreement with Cr Roberts on an edited version of his 
response to be published at the same time.” 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/5.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/8.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/22.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/29.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2012/35.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2013/18.html


Adjudication No. 1592: Jamie Parker/The Sunday Telegraph (March 2014) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2014/5.html 

 

 “The Press Council considers the error to be indisputable and serious. The publication should 
have acknowledged the error in its own name, not merely offered an opportunity for Mr Parker 
to write an article or letter asserting his own view. It also should have ensured that the 
correction was appropriately prompt and prominent. Accordingly, the complaint is also upheld 
on these grounds.” 

 

Adjudication No. 1598: Cameron Byers and Others/The Australian (July 2014) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2014/21.html 

 

 Article published with erroneous reporting of climate change statistics 

 Letter submitted by a professor of atmospheric science pointing out the errors printed – but 
“placed fifth amongst six letters published on that day” under a general heading 

 Complainant “said Professor Karoly’s letter should have been given more prominence and 
should have alerted the publication to the need to check carefully whether the claim in its 
original report was accurate before publishing an editorial which repeated the claim. He also 
said the online “Clarification” should have been headed “Correction”, both it and the print 
correction should have been published much earlier, and the print correction should have 
been more prominent.” 

 “Given Professor Karoly’s expertise and the importance of the issue, his letter should have 
triggered a prompt and thorough investigation by the publication. Instead, the error was 
repeated in an editorial on the page opposite his letter. Moreover, his letter was published 
below other letters which assumed the original article was true and under a collective heading 
which reflected their views, rather than his correction.” 

 “The Council considers the gravity of the erroneous claim, and its repetition without 
qualification in the editorial, required a correction which was more substantial, and much more 
prominent than a single paragraph in the lower half of page 2. The heading should also have 
given a brief indication of the subject matter in order to help attract the attention of readers of 
the original article (and editorial), and thereby meet the Council’s long-standing requirement 

that a correction “has the effect, as far as possible, of neutralising any damage arising from” 
the original article.” 

 

Adjudication No. 1602: Complainant/The Chronicle (May 2014) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2014/13.html 

 Publication of letters with alternative views not enough to balance out “prominent” and 
“overwhelmingly positive” comments within an article, these views should have been 
published in article form also 

 “On the day after the article in question, the paper published “10 of the best reader views”, six 
in support of the airport and four opposed. A number of comments were posted below the 
online version of the article. Of these, several raised questions about noise levels. These 
questions were not addressed in later editions. 

 “In addition, while the Council’s Principles do not require complete, or almost complete, 
fairness or balance, the comments by Dennis Wagner were so prominent and so 
overwhelmingly positive, some attempt should have been made to include alternative views, 
such as those evident in letters and reader comments.” 

 

 

  

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2014/5.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2014/21.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2014/13.html


Adjudication No. 1623: Dale Gietzelt/The Weekend Australian (August 2015) 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1623/ 

 

 Breach due to lack of balance; failure to publish any submitted letters that were critical of the 
article was contributory to the breach 

 “Ms Gietzelt also complained that the articles were unfair and unbalanced because her 
opportunity to comment before publication was provided at unreasonably short notice and  
on very limited aspects, and because the article did not summarise the basis of the denials 
by her father and his family that he was ever a member of the Communist Party with 
sufficient prominence. She said the newspaper also failed to publish any of several letters 
which were subsequently submitted by critics of the articles.” 

 “The Council considers that the detailed nature of the articles, including new evidence, meant 
that Ms Gietzelt should have been given more detail and a longer period than what was 
effectively only a few waking hours to comment before publication, especially as it occurred at 
a time of grief. This applies even though the journalist could readily predict the general theme 
of her likely response. Also, the basis of denials by her father and his family should have been 
reported in greater detail and more prominently. Failure to do so made it unreasonable not to 
publish any of the critical letters which were subsequently sent to the newspaper, especially 
as the articles were lengthy and included serious allegations.” 

 

Adjudication No. 1630: Jane Butler/Macedon Ranges Free Press (March 2015) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2015/8.html 

 

 The publication said the second letter by Ms Butler was too long to be published, and that she 
had had a fair opportunity to express her views in the publication and in public meetings. It 
also said the letter was inappropriate because the issue had become a legal matter due to her 
lawyer speaking with the Shire Council’s lawyer. 

 The Press Council’s Standards of Practice require that if an article has not been fair and 
balanced, the publication must provide a reasonable and swift opportunity for a balancing 
response in an appropriate section of the publication. The Council agrees that the publication 
was justified in rejecting Ms Butler’s second letter as much too long to be published. But it 
considers that, in the particular circumstances of this case, the publication should have 
discussed with her the possibility of providing a shorter version which could be published. 
Accordingly, this aspect of the complaint is also upheld. 

 

Adjudication No. 1639: Complainant/The Observer (Gladstone) (March 2015) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2015/7.html 

 “The complainant said that when submitting the letter she explicitly requested that her name 
and address be withheld to avoid possible adverse effects on her employment. She said the 
publication nevertheless published her name with the letter, thereby causing severe 
repercussions from her employer of which the letter had been critical.” 

 “The Council considers that publishing the complainant’s letter with her name was a very 
serious and damaging breach of privacy. The request to withhold her name was clear, and 
there was no ground on which failure to do so could be justified as in the public interest. 
Accordingly, the complaint is upheld.” 

 “The Council welcomes the publication’s apology to the complainant. It also welcomes the 
steps which the publication says have been taken to avoid similar mistakes in future. In the 
absence of these responses, a formal censure might well have been considered necessary in 
light of the gravity of the mistake and its predictable consequences.” 

 

Adjudication No. 1640: Complainant/The Australian Financial Review (June 2015) 

http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2015/18.html 

 Term “gender pay gap” defined and measured differently in article to in a government report 

 Publication claimed the error would have been adequately addressed if the complainant had 
written a letter to the editor, which it would have published 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1623/
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2015/8.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2015/7.html
http://www.austlii.edu.au/au/other/APC/2015/18.html


 “Where an inaccuracy is significant and not reasonably disputable, as in this case, it is usually 
necessary for the publication to make the correction in its own name rather than to treat it as if 
just a dispute between two opinions that can be remedied adequately by publishing a letter to 
the editor” 

 

Adjudication No. 1646: NECA/The Australian (June 2015) 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1646/ 

 

 “NECA said it wrote a letter to the publication after the first article to draw its attention to these 
inaccuracies and concerns. However, it was not published, nor were these aspects of the 
article clarified or corrected in any subsequent articles. It said the publication of a short letter 
by a former state director of NECA, several weeks later, was not an adequate response to the 
issues raised.” 

 “Council also considers that NECA’s letter of 10 September raised claims of serious 
inaccuracies, but this was not remedied in the second article on 27 September. The first 
article contained references which were significantly adverse to NECA and the publication 
had an obligation to provide a fair opportunity for it to respond. Rather, the only response 
published by the publication was several weeks after publication of the contentious claims 
and was from a former state director of the Association. Accordingly, Council concludes that 
reasonable steps were not taken to provide a published response from NECA or other 
adequate remedial action and these aspects of the complaint are also upheld.” 

 

Adjudication No. 1661: Complainant/The Daily Advertiser (November 2015) 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1661/ 

 

 Publication of letters to the editor that expressed anti-gay marriage views 

 “The publication said it was regrettable that the letter caused offence. However, it said the risk 
of causing offence to some readers must be balanced with its duty to frame the debate 
around issues of public importance. It said both items were published in the context of the 
national debate on same-sex marriage, and had been part of a number of letters and articles 
published on the issue over the course of several months.” 

 “Although the Council accepts that some of the views expressed in both the letter and the 
column may have caused significant offence to a number of people, it considers that the 
publication clearly treated the overall material as part of a long-running series of articles 
presenting a broad range of views (some strongly expressed and controversial) within a 
responsible and balanced debate. It has also published a number of critical responses 
subsequent to the publication of the column.” 

 “The Council concludes that the articles were not so offensive as to outweigh the public 
interest in allowing robust expressions of opinion on issues of national debate.” 

 

Adjudication No. 1663: Jennifer Rankine/The Australian (March 2016) 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1663/ 

 Complaint regarding unpublished letter to editor (amongst other things) 

 “In considering whether the complainant was provided a fair opportunity to respond to what 
was reported, the Council takes account of the publication’s attempts to solicit comments, the 
substance of the article published on 5 May, and that the letter to the editor submitted by the 
complainant in substance focuses on the principal issues addressed in that article. The 
Council concludes that no case had been made for any further correction and accordingly, 

this aspect of the complaint is not upheld.” 

 

 

  

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1646/
http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1661/
http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1663/


Adjudication No. 1664: Michael Sutherland/The Sunday Times and Perth Now (March 2016) 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1664/ 

 

 “The complainant said when he endeavoured to address the matter directly with the 
publication, he was offered the opportunity to write a letter of about 200 words for the paper 
on the functions of the Speaker’s office. He said this was unsatisfactory because the articles 
had unfairly implied he had appropriated funds on his personal expenditure, and that this went 
beyond what could be corrected by an article explaining the general role of the Speaker.” 

 “The Council accepts the publication’s offer to publish a 200 word letter from the complainant 
provided an adequate opportunity for him to respond to the matters raised in the article. 
Accordingly, these aspects of the complaint are not upheld.” 

 

Adjudication No. 1678: Lost Dogs Home/The Age (November 2016) 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1678/ 

 “The complainant also said the newspaper initially invited it to submit an opinion piece when it 
raised concerns, but the newspaper was only prepared to publish its response as a shorter 
letter to the Editor and this did not adequately present its position, and was published a week 
after the article.” 

 Complaint not upheld: “the Council considers the published letter to the Editor included the 
major elements to which the complainant sought to respond and was published within a 
reasonable time, and accordingly this aspect of the complaint is not upheld” 

 

Adjudication No. 1684: Complainant/The Sydney Morning Herald (July 2016) 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1684/ 

 

 Use of letters as part of remedial action following publication of offensive and inaccurate 
article 

 “The publication also pointed out that it had published apologies in print and online and 
through its social media channels on 29 February, and also published additional articles and 
letters which were highly critical of its original decision to publish the article and its content.” 

 “Although the original decision to publish the article was deeply regrettable, given the 
subsequent steps taken by the publication, including its publication of critical articles and 
letters, the Council does not consider that there was a failure to provide adequate remedial 
action.” 

 

Adjudication No. 1694: Michelle Goldsmith/Bendigo Weekly (December 2016) 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1694/ 

 Publication of author’s residential address alongside letter to the editor 

 Author was candidate in local government election, subject matter of letter was compulsory 
voting 

 Publication implemented a policy following AEC guidelines that election-related comment 
should be accompanied by contact details (later admitted they had incorrectly interpreted the 
guidelines) 

 Upheld: “the Council considers that the publication could have contacted the complainant 
prior to publishing the letter and advised her of the new policy. It also could have advised that 
it proposed to publish the letter with her address and given her an opportunity to withdraw the 
letter or seek a different outcome. The Council concludes that the publication failed to take 
reasonable steps to avoid intruding on a person’s reasonable expectations of privacy or 
contributing to substantial offence, distress or prejudice, or a substantial risk to health or 
safety in this respect. Any public interest in the complainant’s address was not sufficient to 
justify the intrusion and the risk and General Principles 5 and 6 were breached.” 

 

http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1664/
http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1678/
http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1684/
http://www.presscouncil.org.au/document-search/adj-1694/

